Statement

Statement (Español)

Statement (English)

My interests are rooted in the symbolic and the cultural relationship between the inner worlds and the human experience of the environment, reaching out to myths and rites as ways of communication between them. In my work I inquire in the ritual experience of the humane and the idea of the sacred inherent even in the ordinary and in daily life, in cultural practices such as the ludic, in ancestral knowledge, in popular imagery, among others, and their symbolic causes. I'm interested in the essence that underlies behind the veils of shapes, names and subjective manifestations of myths and rites.

 

The light in the material. 

---------------

The symbolic is the source of creation; a contained power which ignites the creative process, which remains preserved occult like an eternal spark: the light of matter. That is capable of producing actual effects and transformations through direct experience. The symbolic is never concluded, is an essential power that flows and transmutes. The symbol is universal, it has the capacity to adapt, transform, and manifest through a diversity of forms. This essential power pulsating under the veil of shape and matter may be catalyzed and condensed through the creative act.

 

The symbolic can only be experienced through the loss of language.

 

I conceive my work in two main stages: first, in a centripetal phase, in which I assimilate and interiorize sometimes unknowingly, all sorts of external stimuli from my daily life experiences. Second, in a centrifugal stage, emerging from a central esoteric and intimate point, an axis ☉, spiraling outwardly and intuitively, expanding into material manifestation. Creation happens inside and outside simultaneously.

 

My work is manifestation, it doesn’t represent. Just like a number can’t be represented: a 0 is a 0.

 

If I am the furnace, then my work is the residual ash that remains of my art: the sacred fire.

Mis intereses se encuentran fuertemente arraigados en lo simbólico y en la relación cultural entre los mundos internos y la experiencia humana del entorno, acudiendo al mito y el rito como puentes de comunicación entre ambos. En mi trabajo indago en la experiencia ritual del ser humano y la idea de lo sagrado inherente incluso en lo ordinario y lo cotidiano, en prácticas culturales como lo lúdico, los saberes, el imaginario popular, y sus causas

simbólicas. Me interesa la esencia que subyace tras los velos de las formas, los nombres y las manifestaciones subjetivas de los mitos y los rituales.

La luz en la materia.

--------------------

Lo simbólico es la fuente de la creación. Una potencia que da ignición al proceso creativo, que se preserva oculto como una chispa eterna: la luz de la materia. Que es capaz de producir efectos y transformaciones a través de la experiencia directa. Lo simbólico es inconcluso, es poder esencial que fluye y (se) transmuta. El símbolo es universal, tiene la capacidad de adaptarse, de transformarse y manifestarse en formas diversas. Ese poder esencial que subyace vibrante tras el velo de la forma y la materia, puede ser catalizado y condensado a través del acto creativo.

 

Lo simbólico solo se puede experienciar a través de la pérdida del lenguaje

 

Concibo mi trabajo en dos etapas: primero, en una fase centrípeta, en la cual asimilo e interiorizo, algunas veces inconscientemente, todo tipo de estímulos de las experiencias de mi vida cotidiana. Segundo, en una etapa centrifuga, en la que emerge de un punto central, o de un eje ☉, íntimo y esotérico, en espiral, expandiéndose intuitivamente hacia afuera en manifestación material. La creación sucede adentro y afuera simultáneamente

Si yo soy el horno, entonces mi obra es la ceniza residual que queda de mi arte: el fuego sagrado.